Lav din forretningsmodel på 20 min!

Oplever du at ‘Business Model Generation‘ giver godt overblik i teorien, men er krævende at omsætte effektivt i praksis? Her er et helt konkret web værktøj til at skabe din forretningsmodel på rekord tid. Og det virker! Uundværligt for idea management, projekt kommisorier og  forretningsudvikling i det hele taget!

Der er lavet flere canvas udgaver af BMG biblen, men netop dette redskab skiller sig ud fra alle andre ved at være intuitivt, handlingsorienteret og smart. Istedet for at forklare hvorfor Apple og Skype blev successer, er leancanvas et direkte målrettet værktøj til at optimere indtjening over tid. Med nemme spørgsmål, der kan svares hurtigt på fremkaldes  din forretningsmodel på rekordtid. I kan desuden samarbejde virtuelt om den. Det er den ideelle kombination af Lean tankegangen og ROI fokus som sikrer et sundt forretningsgrundlag uanset om du er startup eller stor virksomhed med mange projekter.

Prøv Lean BMG Canvas her og har du brug for en kort guide undervejs, findes en pdf her

Humlen er risikostyring og dermed behovet for at arbejde hurtigt og kontinuerligt med forretnings modellen samtidlig med at udviklingen finder sted. I en agil/lean/iterativ proces som løbende tester værdiskabelsen via feedback, justeres og tilpasses strategien, forretnings modellen og produktet løbende. Derfor bliver det irrationelt at starte med en 50 siders forretningsplan, hvorimod denne leancanvas giver perfekt mening.

Der er mere i værktøjskassen

Det, der for alvor giver blåstemplingen er dels ophavsmændene, dels at Leancanvas er en del af en større pakke med praktiske, hurtige og effektive redskaber til forretningsudvikling og vækst strategier.

Præmissen for både startups og innovations projekter er håndteringen af usikkerheder og risici samtidlig med at der sikres fremdrift, time-to-market og kontinuerligt fokus på værdiskabelsen. Derfor blev Eric Ries’ bog ‘Lean Startup‘ en milepæl som inspirerende mange med sin praktiske og resultatorienterede tilgang til udviklings processen ved at kombinere Lean, agile, slutbrugerfokus, målinger og forretningsplan.

Næste skridt blev når  Ash Maurya skrev Running Lean: Iterate from Plan A to a Plan That Works med støtte fra Ries. Her blev det endnu mere praktisk og handlings orienteret om opbygning og test af forretningsmodellen. Mens den oprindelige BMG kan kritiseres for at overse det kritiske forhold at nye initiativer skal skabe mere værdi end konkurrenterne og derfor bør suppleres med f.eks. en omverdens analyse (PEST),  værdiparametre (KPI) og interne forhold (SMART). Virkeligheden er dog ofte at det store analyseapparat alt for sjældent bruges i det daglige fordi det ganske enkelt tager tid.

Værdi for forretning og slutbrugerne
Jaffe’s ‘Flip the Funnel‘ blev hurtigt adopteret som konverterings model, navnlig i marketing sammenhæng. Men en endnu mere handlingsanvisende model som fokuserer på kunder, KPI vækst og bundlinje kommer fra engllen/investoren Dave mcClure, som bringer følgende til torvs:

  1. Han ser forholder sig først enkelt og pragmatisk til at en succesfuld platform består af kunder, ydelser og indtjening. Værdien opstår i krydsfelterne.
  2. Dernæst skabte han AARRR modellen som giver et funnel overblik over kunde udviklingen fra awareness til indtjening.
  3. Denne kan omsættes trafik (#) til konvertering (%) og kroner ($), hvilket dybest set kun kræver simple og enkle målinger som overskueligt optimerer hverdagen.

Desuden simplificerer han KPI tankegangen, hvilket er en lettelse. Det er alt for nemt at drukne i talmængder og som jeg tidligere har været inde på skaber Business Intelligence og Big Data konstant større udfordringer. Så fremfor at udvikle komplicerede dashboards eller at overbebyrdes af manuel analyse, sikrer dette fokus på de væsentligste vækstmålinger at det bliver mere effektivt at kommunikere, skabe konsensus, se optimeringsmuligheder og innovere videre.

Succesfulde projekter er ofte karakteriseret ved at være gode til at engagere brugere og give dem værdi. Det er det ROI vi måler her samtidig med at det er operationelt med tal som er forståelige, lettilgængelige og handlingsanvisende.

Tjek redskabet her: demo på usercycle.com

Det hele samles eet sted

Ash Maurya, Eric Ries og en håndfuld andre har samlet hele værktøjskassen på sitet Spark59 og bloggen er spændende læsning, som kombinerer fokus på produkt med optimering af proces ved hjælp af værktøjer som f.eks. leancanvas, McClure metrics og en række guides og tips omkring effektiv værdiskabelse. Tjek http://spark59.com/

 

2 comments on “Lav din forretningsmodel på 20 min!

  1. Andreas siger:

    Ries. Eric Reis er en anden mand :-)

Skriv et svar til Johan Annuller svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>