Case: Vision og kickoff på et innovativt crossmedia projekt (Voice del 1)

”Det er TV 2′s hidtil mest ambitiøse tværmedielle satsning og vi vil engagere publikum mere end det nogensinde er set før. I stedet for at tv og net blot er to samspillende kanaler, skal der også skabes en fælles afhængighed og net skal være en ligeværdig part til tv. Tidsplan og budget er stramt. Koncept, organisering og strategi  må komme hen ad vejen. Programmet starter i tv om knap 3 måneder, men vi burde have været i luften med promositet i sidste måned 

 

Nogenlunde sådan husker jeg TV 2’s pitch i sensommeren 2011, altså lidt af en UFO (uidentificérbar flydende opgave). Hvordan blev en sådan højprofileret opgave tilrettelagt, hvilke overvejelser opstod og hvad blev resultaterne og erfaringerne? Kom en tur backstage og oplev tilblivelsen af det, jeg selv tror er blandt de mest omfattende danske crossmedia projekter nogensinde. Indtil videre i hvert tilfælde. ’Voice – Danmarks Største stemme’ var af TV 2 udset til at tage kampen op mod DRs seertalsmagneter som X-Factor, Talent og tilsvarende trækplastre i underholdnings genren for den mest attraktive målgruppe. Nu skulle sæson 1 vise om det skulle lykkes.

 

Med mange års erfaring fra DRs chefredaktion vidste jeg godt hvad vi konkret var oppe imod, og som trendspotter og frontløber indenfor SocialTV, 2nd Screen, Transmedia Storytelling og andre buzzwords, havde jeg naturligvis også flere bud på mulige og rationelle nyskabelser.  Men vigtigst af alt var nemlig at finde ud af hvad der var den rette fremgangsmåde. Med en sådan tidshorisont skulle der flere simultane processer i gang. Planlægning og koordinering måtte struktureres med fleksibilitet og løbende tilpasning.

 

 Læs mere tip: Accenture’s Global Media High Performance Study - Reshaping the business for sustainable digital growth 

 

Vision og byggeklodser

Første styreredskab var visionen og målet. Programmet skaber følelser, de digitale medier er redskabet til at forstærke dem og give mulighed for at udtrykke oplevelserne. Brugerinddragelse var essentielt, da der skulle bygges et involverende fællesskab op og engagerende video var omdrejningspunktet, da det jo er tv, det handler om. Via net og sociale medier kunne vi få vigtige seer-ambassadører som engagerer sig i programmet og viralt skaber loyalitet, debat og involvering.

 

Følelsen af at være en betydende og aktiv del af noget større skulle understøttes med både indhold og design identitet. Desuden er identifikationen med personerne og musikken centrale emner ligesom at skabe publikums lyst til at udforske det tværmedielle univers før, under og efter programsendetiden.

 

Vi kendte også de rå bygge klodser:

  • Et udskilnings løb med ukendte talenter på højt niveau som ender med en vinder
  • En tv programrække i 3 faser: præsentation af mange kandidater og udvælgelse af 40, derefter indbyrdes dueller og endelig liveudsendelser.
  • 4 kendte dommere (som får 10 talenter hver)  plus en kendt vært
  • Et kæmpe tv studie som bl.a .omfattede et backstage rum som gav mulighed for digitalt medie fokus.

 

 Læs mere tip: Se Anja Bechmanns PhD afhandling om crossmedia innovation i danske medieorganisationer

 

 En iterativ udviklingsproces med afsæt i brugerindsigt

Promositet med ’online audition’ funktion skulle som sagt i luften i går, så den haster. Når det var klar skulle vi hurtigt videre, men med hvad? Så det blev til en plan, der som grundpræmis byggede på iterativ, løbende strategi og konceptudvikling . Vi måtte tage en bid ad gangen og lade tingene forme sig undervejs med skarpe prioriteringer. Der var ikke tid til blindgyder  som ingen steder førte, men alle eksperimenter måtte realiseres som del af lanceringsplanen.

 

Brugerindsigt var et væsentligt udgangspunkt, da vi ville være på forkant med tidsånden, så vi bragte en række undersøgelser til torvs for at kende målgruppe, touchpoints og de optimale indsatsområder. Udfra dette måtte vi arbejde med antagelser om de spørgsmål, som ikke kunne besvares. Samtidig var ambitionen at være nyskabende og høste erfaringer, så målinger undervejs var ligeledes en væsentlig faktor, da det var fundament for løbende justeringer.

 

Læs mere tip: Mange danskere surfer, når tv’et kører

 

Læs mere om erfaringerne fra ’Voice’ projektet:

del 1 – Vision og kickoff på et innovativt crossmedia projekt
del 2 – Skab en tværmediel strategi med engagement og involvering
del 3 – Løsningen realiseres på web og mobil med konsistent design
del 4 – Planlægning af touchpoints og unikt indhold
del 5 – Live eksekvering af fuldt integrerede crossmedia initiativer
del 6 – Succesfulde resultater og 5 gode råd til crossmedia projektledelse

Video (2 min) med intro til Voice konceptet og indblik i hvordan digital bruges i tv fladen (inkl. backstage rummet)

One comment on “Case: Vision og kickoff på et innovativt crossmedia projekt (Voice del 1)

  1. [...] På YouTube har hver uge sin virale succes. Man opdager videoer gennem sit netværk på Facebook, Google+ og Twitter, og man siger det videre. Sådan har det været med reklamefilm i årevis. Grundlaget for den virale effekt er at have et godt netværk, der kan begynde spredningen, og det er tv-stationer gode til, når det gælder direkte udsendelser og især game shows. Læs Johan Winbladhs gennemgang i seks dele om erfaringerne med cross media for TV 2’s Voice: Case: Vision og kickoff på et innovativt crossmedia projekt (Voice del 1). [...]

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>