Indfri vækst potentialet fra Mobile og Sociale medier

Få et overblik over den tværmedielle tankegang, forståelse af de digitale brugere, de tværgående e-handel og marketings strategier samt mobilens rolle i touchpoints og salgs indsats. Med fem gode råd og masser af ’læs mere’ tips, som understøtter din strategi og navigation i det digitale forandrings landskab.

 

I alle brancher arbejdes der intensivt med styrke de digitale kanaler. De fleste er igang med de mobile og sociale kanaler, men en undersøgelse af det danske erhvervslivs digitale erfaringer tyder på flere grundlæggende udfordringer.

 

Mens mange ser områderne som strategiskt vigtige, så arbejdes der ofte uden strategi. Samtidig opleves udbytte fra det mobile område, men mange mangler viden og indsigt. Næsten alle anser sociale medier som vigtige, men investerer kun få ressourcer.

 

Tænk på tværs, væk med siloerne

Grundlæggende handler det ikke om at forstå teknologien, brugeroplevelsen eller  udviklingen på den mobile kanal, men om at forstå den forretnings mæssige betydning af mobilitet.  Den rette løsning er måske ikke at kaste sig ud i en app eller at alene tænke mobil tilstedeværelse som en branding gevinst.

Forståelsen skal komme først, derefter strategien og til sidst eksekveringen. Også selvom toget kører stærkt og der er frygt for at få baghul fra konkurrenterne. De danske mobilbrugere er jo helt klar og signalerne skal der naturligvis reageres på. Men når virksomhederne springer hovedkulds ud i det eller tøver og samtidig udtrykker et behov for mere viden og indsigt, hænger det nok sammen med at den eksisterende viden ikke er tilstrækkelig.

 

Det er jo helt givet at den effektive værdiskabelse opstår det rum,  hvor både forbrugerbehov og forretningsmål opfyldes. Når top/bundlinje f.eks. opnår mersalg, nye kunder eller loyalitet mens brugerne f.eks. sparer tid, har det sjovt eller høster social kapital.

 

Mere magt til forbrugerne = større krav fra kunderne

Brancherne forstår at forandringerne kommer fra brugerne og at innovation er afgørende for at tilfredstille efterspørgsel og modstå konkurrence. De bliver jo smartere de kunder og det er en udfordring at følge med som virksomhed og sikre de gode kundeoplevelser på alle nye kanaler. F.eks. mener kun 3% af Retail branchen selv at de kan leve op til kundernes krav om service på tværs af kanaler.

 

Brugerforståelse er en disciplin som er lige så meget i udvikling som meget andet og der er en grund til at forbrugerne nu bliver sat i forreste række mange steder. Det handler om ikke kun om relationer (CRM) men om oplevelser (CEM).

 

Det er er en del vanskeligere at tilvejebringe Business Intelligence omkring motivation, drivkræfter og følelser. Men det er ikke desto mindre præcis  derfor megen eksisterende analyse kommer til kort.

 

5 gode råd til din tværmedielle forretning

  1. Skab en afsøgende  forretnings strategi som i første omgang inkluderer eksperimenter med flere mindre skridt ad gangen og justeringsmuligheder i akt med den kontinuerlige læring. Sæt fokus på de områder hvor ROI forventes at være størst.
  2. Undgå silotænkning, men se helheden i kunderelationerne. Kortlæg gerne kundernes oplevelser i dine touchpoints for at se efter optimerings potentiale. Undervurdér ikke ressource og kompetencebehovet i kommunikation og læringsopsamlingen.
  3. Sæt dig godt ind i brugernes adfærd og behov og vær sikker på at din indsats er i sync med brugerne. Tænk ikke isoleret på apps, QR koder, men på hvordan de kan udnyttes optimalt til attraktiv brugeroplevelse i forhold til den mobile brugssituation. Få samlet kampagne resultaterne ind med en strategisk forankring. Dvs. KPI’er og anden viden som kan omsættes til videre strategisk justering.
  4. Overvej på hvilke måder salgskanalen bedst understøttes med mobile tiltag. Og tænk meget gerne længere end marketing og branding.
  5. Hold fast i formålet med en crossmedia indsats. Lad teknikken følge efter strategi og koncept. Der findes løsninger til langt det meste og en teknologistyret proces mister hurtigt kontakten til det egentlige forretnings udbytte – profit.

 

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>