Skab vækst med en sund innovations kultur

Innovation er et af tidens mest slidte ord og er fuldt integreret i mange virksomheders strategi. I hvert tilfælde når det kommer til branding og kommunikation. Det er ikke så mærkeligt, da skærpet konkurrence og bundlinje trusler naturligt tilsiger at det er nødvendigt at positionere sig stærkere. Alene begrebet Innovation signalerer jo farverig modernitet, kreativ nytænkning og et højere ambitionsniveau. Så nu er vi alle innovative. På en eller anden måde.  

 

Virkeligheden ser dog ud til at være noget anderledes, når de danske medarbejdere spørges om sammenhængen mellem innovations forventninger og den faktiske virkelighed. En stor kløft.

Måske har det netop rod i forventningen. For hvor radikal skal innovation være før man enigt kan kalde det innovation? Og er der reellt en innovations strategi i organisationen eller er der en krisetids bestemt et konsolidering med øget fokus på nutidens drift og kærneydelse, mens de fremtidige tiltag er nedprioriteret på ubestemt tid? Forhåbentlig bygger et sådant valg ikke blot på forestillingen om at innovation er dyrt, for det er vel dyrere at lade være. Og omkostnings tungt behøver udvikling ikke at være. Men det kan være svært for flere.

 

Er der reelt behov for innovation eller handler det snarere om kulturforandring og inspiration?

Oprindelig betød innovation snarere grundforskning og radikal nyskabelse, mens det efterhånden er blevet et begreb som også rummer de mere daglige udviklings processer. Det er naturlig praksis at lade sig inspirere fra andre branchers forretnings ideer og koncepter, ligesom musikere låner fra hinanden i stor målestok.
Det er en naturlig og vigtig del af udviklingen uanset hvilken etiket som sættes på. Som Henry Ford så tydeligt udtrykte det: ”Jeg opfandt intet nyt. Jeg brugte blot opfindelser, som andre havde gjort før mig, til at bygge en bil”

 

På den måde  er der slet ikke behov for innovation, men en forandrings proces som motiverer til mere løbende udvikling. Se f.eks. eksemplet her, hvor Apple stadfæstede sin position som innovativ virksomhed, da de udkom med iPod’en. Slående lighed med et tilsvarende (analogt) produkt med 50 år på bagen, ikke? Men gør det noget? Næh, for ipod fungerede fremragende for forretningen.

 

 

Pointen er derfor at der skal indarbejdes en vane hos medarbejderne med kontinuerligt at lade sig inspirere og formå at omsætte input til forretnings værdi. Med digitaliseringens  massive informations flow, skal der arbejdes struktureret og målrettet med disse input inden de kan give mere end momentane resultater.

 

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>