Medie ledelse, der kombinerer forretning og kreativitet

Medie ledere er midt i et paradigmeskift. De kreative kræfter skal frigøres mere end før samtidig med at der skal holdes sikker hånd under forretningen. Kombinationen af konkurrenceevne, bundlinje fokus, trivsel, innovations ledelse og daglig drift stiller nye krav til ledelse af den moderne medievirksomhed. 

Globalisering og digitalisering har medført turbulente tider for medie huse i Danmark såvel som andre steder. Meget præcist fortæller DRs fhv. generaldirektør Chr. Nissen her om paradigmeskiftet i medieledelse fra den hidtidige kreativ publicistledelse til den nye managementkultur som træder ind som følge af globalisering og digitalisering.  Og vadestedet opstår fordi der ikke er råd til at udlade et innovations fokus, mens den samme overlevelses strategi samtidig kræver en ledelsesstil som i høj grad handler om at bære og realisere visioner internt og eksternt.

Udfordringer omkring ledelse af innovation

Innovations samarbejde udfordrer ledelsesteorier på flere fronter og CBS har bl.a. undersøgt forskellige dimensioner af de nye krav. Se mere her. Samspillet mellem danske lederes rolle og innovationsprocesserne er ligeledeles undersøgt her og de tilhørende centrale udfordringer præsenteres her.

Så hvordan man skabes og ledes en innovativ virksomhed og hvordan fremtidssikres innovationskraften? Ledelse i det 21 århundrede omfatter forhold som går på tværs af industrier og i udpræget grad handler det om at tilegne sig nye værktøjer ovenpå de traditionelle. McKinseys tema rummer en række inspirerende interviews.

Læs mere tip: Managing transistion from Print to Digital: Effective Business Models in a Digital World

Brug de kreative kræfter i forandringsprocesserne

Både ledere og organisationer bliver derfor løbende udviklet og tilpasset i højere omfang end tidligere, hvilket helst skulle påvirke både performance og motivation i positiv retning. Et eksempel er denne redegørelse for forandrings processerne i YouSee. Evnen til at håndtere og styrke den kreative kraft i mediehusene vedbliver naturligvis at være centralt.

Læs mere case: How Mediaset Broadcast Group Moved to a Multiplatform Company in the Digital Media Ecosystem

De kreative er vækstmotoren og samarbejdet topdown/bottomup kan foregå på mange felter. Processerne er en vej (Lean) mens produkterne er en anden. Endelig kan generelle virksomheds udfordringer besvares på nye måder fra et kreativt tankesæt, hvilket CKO adresserer her. Ledelse af kreativt arbejde og omstillingsparathed diskuteres i denne danske kandidatafhandling. Når medie ledelse handler om visioner og motivation samt at få mest ud af de kreative kræfter, er det klart at CBS også har set på teaterinstruktørers ledelsesstil.

Innovations lederens værktøjs kasse

Men spørgsmålet er så hvor man finder inspiration til innovation og nye ledelsesmodeller for at håndtere usikkerheden, kompleksiteten og de dynamiske forandringer. Det giver syddansk universitet et bud på her. Det danske ledelsesakademi byder ind med en række felter som den gode innovationsleder skal kunne som strateg, kulturskaber, motivator, relationsbygger og metodeudvikler. Når en en eller anden grad af redefinering af virksomheden indtræder, kan der være ligheder med at drive udvikling, vækst og økonomisk performance hos StartUps. Det handler den Entreprenørielle ledelsesmodel om.

Mens mange fokuserer på innovation i produktsammenhæng, så kommer det største udbytte fra innovation indenfor forretningsmodeller. Det omfatter også de interne forhold så som procesfokseret forandringsledelse, hvilket Lean/SixSigma handler om. Derfra kommer fem generelle bud på, hvad der organisatorisk skal til for at skabe vækst med innovation.

Tilsvarende har Dansk Industri udgivet en række gratis ebøger om innovationsledelse, f.eks. denne om ledelse og innovationskultur.

Nye medieleder uddannelser

Det bliver spændende at høre om erfaringerne fra CBS-SIMI’s medieleder uddannelse som sigter efter at fremtidssikre mediehusenes konkurrenceevne ved at styrke strategiprocesserne og introducere innovations tankesæt. Havde jeg midlerne, ville jeg gerne hoppe med på det halve års spændende rejse.

Selvom business management træder frem ved siden af den kreative ledelse er der også andre veje at gå. Rebuild21 Leadership Academy er lige startet og trækker på succesfulde innovations ledere fra det virkelige liv udfra devicen om at en traditionel MBA kan ses som en administrativ management uddannelse med sin rod i det 20. århundrede. Det er en forfriskende tankegang og jeg er pænt misundelig på de, der beriges af forløbet.

MBA i Media Management

Andre steder ses sammensmeltninger af MBA og den kreative medieledelse

  • De første, der skabte en MBA med speciale i medieledelse var måske Metropolitan College i New York 
  • I England er der også skabt en MBA med fokus på Medie Management som  udspringer af samarbejdet mellem Cardiff Business School og Cardiff medie/journalist højskole. Se mere her
  • I Texas (US) kombineres en MBA med digital medieledelse på St.Edwards University

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>