Trend: Flere mediehuse laver iværksætter programmer (del 1)

Indenfor det seneste år har flere store mediehuse som Turner, Alex Springer, New York Times, BBC og mange andre etableret vækst programmer for startups.  Udbyttet er gensidigt og sætter fart i innovations kraften omkring digitale medier – i mediebranchen.

Det handler ikke kun om de tomme lokalers muligheder, men om strategiske skridt for at styrke toplinjen (og bundlinjen). Tjek de mange initiativer her og få  indblik i forretnings mål og samarbejds indhold.

Ændringerne i medielandskabet medfører bl.a. at læsere flytter fra print til digital, med deraf følgende kapitaliserings udfordringer. Musikbranchen påvirkes af at streaming nu overgår cd-salg og netværks operatører ser deres kærneydelse bevæge sig fra kanaludbud på netværk til distribution via internet (OTT). Forandringerne har aldrig været større og dermed også behovet for at flytte sig fra traditionel tænkning til innovation. For at sætte skub i dette, har flere igang sat programmer som knytter tættere bånd til iværksættere, så der f.eks. sættes turbo på udviklingen ved at invitere friske ideer og innovative tænkere som til gengæld nyder godt af mediehusenes ekspertise og kundegrundlag.

  • New York Times lancerede forleden deres Timespace program, et 4 måneders forløb for 3-5 early stage media startups. De vil blive integreret på hovedkontoret, kunne trække på ressourcer og ekspertise, teste produkter og sparre med ansatte i alle afdelinger.
  • The Boston Globe tilbyder deres efterhånden mange tomme kvadratmeter til startups og andre medierelaterede aktører, der kan være med til at skabe liv og energi i samspil med organisationen.
  • Philadelphia Media Network har med god støtte etableret et inkubator program med målsætningen om at blive  førende indenfor digitale medie innovation med fokus på ecommerce, mobil og social samt eksperimenter indenfor overgangen fra print til digital i det hele taget.
  • Matter har netop lanceret et 4 måneders accelerator program som skal køre fire gange med 5 startups i hver. Fokus er på early-stage prototyper som f.eks.  dialogplatforme, mobile apps, B2B medietjenester og indholds produktions systemer. Projektet er støttet fra flere sider med i alt 2,5 M$ og følger de typiske målsætninger hos et mediehus: At styrke den samfundsnyttige information og øge befolkningens beslutningsgrundlag og handlekraft.
  • BBC lancerede Labs i sommeren 2012, som er et 6 måneders forløb for media startups, der får adgang til BBCs mentorer og ekspertise i form af teknikere, marketing, salg, reklame, jura og indhold samt kontorfaciliteter.
  • Irish Times kørte i efteråret et 2 måneders forløb, som ifølge avisens Chief Innovation Officer handlede om:  ”building a long term, mutually beneficial relationships with the next wave of disruptors, If you are going to disrupt our industry, we want to work with you.”
  • Turner Broadcasting (Time-Warner) har skabt et MediaCamp, som i efteråret afsluttede det første af flere 3 måneders forløb for en håndfuld startups. Turner understregede at forløbets afslutning markerede begyndelsen på en mere seriøs, langvarig relation med iværksætterne. Tankerne om forløbet er beskrevet her og man kan se beskrivelser af de 6 første startups her.
  • Axel Springer, den tyske mediekoncern som udgiver 150 blade i 30 lande, startede Media Entrepreneur programmet i oktober med ønsket om at styrke innovations dialogen, den digitale udvikling og ideudveksling mellem iværksættere og virksomhed.
  • Disney har siden 2000 haft Steamboat Ventures til at varetage investeringer og accelator programmer for startups med særligt fokus på digitale medier . De fik ved jul tilført 85M$. Men det er jo så også Disney…

Den iværksætterkraft som lever så stærkt i Danmark danner bestemt mulighed for at blive et stærkt center i kølvandet på Silicon Valley, berlin og London. Det bliver spændende at se hvem fra Danmark som følger med den internationelle tendens og skaber de første medierelaterede corporate incubation program. Indtil videre ser vi frem til Copenhagen Media Startup Weekend i april.

Artiklen fortsætter i del 2, som handler mere om inkubator modeller om implementering

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>