Mobilen spiller en stigende rolle forbrugernes købsproces

Smartphones er allerede langt mere end en marketingskanal og er godt på vej til at blive en central platform for e-handel. Brugernes adfærd peger på en stigende integration af mobilen og det åbner op for markant vækst i mobilshopping. Her samles op på viden og indsigt om de tværmedielle brugerne og mobilens rolle i købsflow og touchpoints.

 

I flere år er der arbejdet med tværmediel indsigt, men det er ikke ny viden at forbrugerne benytter mange kanaler i købs situationerne eller at mobilen er af stor betydning i kundernes research. Det er næppe heller en overraskelse når undersøgelser bekræfter at online og pris er afgørende for de unges fremtidige køb.

 

Derimod er det vigtigt at bemærke at direkte salg via sociale medier endnu ikke har den store udbredelse. Sociale medier er dialog og holdninger til trends, informationer og oplevelser. Køb foretages andre steder. Men de sociale mediers betydning for online handel er godt undersøgt af FDIH. Og Forbrugerne er ved at være rigtig klar til mobilbetaling og mobilshopping.

 

Købsflow og touchpoints

Det er en væsentlig pointe at betragte købsflowet som en række handlinger, hvor den dygtige købmand forstår at bygge broer mellem de enkelte kanaler. Samspillet i Danmark mellem online og offline handel på tværs af brancher er bl.a. undersøgt af Google som gennemgår processen fra research til køb.

 

Netop forbrugernes nye magt gør jo at den gamle AIDA  kommunikationsmodel måtte fornyes til en mere brugercentreret tilgang.  Flip the Funnel er vel det mest kendte grundlag for at forstå de nye kunderelationer i CEM orienteret netværks virkelighed.

Og  arbejdet med brugernes oplevelser sker på tværs af kanaler i alle de touchpoints, som hver især bidrager til den oplevelse, som derefter drøftes på de sociale medier. Måske afsendt fra mobilen. De skal kortlægges vurderes og  styrkes. Og mobilen udgør givetvis en vigtig bestanddel.

 

Læs mere tip: Visualizing and mapping he customer experience journey

 

Mobilens rolle i touchpoints 

Nye tal peger på at mobilen nu tager 22% af den samlede webtrafik.  Uanset om niveauet kan anfægtes, medfører danskernes stigende mobile adgang at kanalen naturligvis vokser voldsomt i betydning og naturligvis er det især hos de unge at mobile trends kan aflæses.

 

Læs mere tip: Smartphones ændrer danskernes købsadfærd. 

 

Den hastige udbredelse af smartphones har naturligvis medført at mange aktiviteter er flyttet fra sms til QR koder, apps og andre mobile tjenester. Og brugerne er i stigende grad villige til at give positionerings oplysninger fordi det ganske enkelt skaber smarterere tjenester og bedre oplevelser.

 

reklamebranchen hersker der heller ikke tvivl om at mobilens fremtidige betydning, eller måske endda dominans. Selvfølgelig er vejen derhen ikke uden udfordringer, for vi skal alle høste nye erfaringer. For mens anbefalinger for mobilannoncering naturligvis ruller ud som de skal, responderer forbrugerne åbenbart særlig  negativt overfor de forstyrrende mobil reklamer. Tilsvarende er værdien af den udbredte brug af QR koder er målt og omdiskuteret flere steder.

 

Markedet modnes- fra  marketing til mobilhandel

Med flere cases som allerede nu viser markant stor mobil omsætning er forventningerne til mobilens fremtidige betydning naturligvis rigtigt høj. Og det skal nok blive indfriet, for tablets er allerede  meget udbredte i Danmark og med et betydeligt webforbrug, peger prognoser på at tabletandelen af webtrafikken vil overgå smartphones allerede i 2013.

 

Så alle steder er anbefalingerne naturligvis at mobilen skal tænkes ind som en ny forretningsmulighed blandt andet fordi mobilshopping er stærkt stigende og måske når vi 1 million mobilshoppende danskere i 2013. Så skridtet fra at kun at tænke mobilen som marketings forlængelse i branding øjemed til et bundlinjefokus skal nok tages snart.

 

Læs mere tip: Øget salg og omsætning via mobil

 

Tydelige tegn på markedsmodningen er også fremkomsten af nye redskaber til at håndtere den nye virkelighed. Fremkomsten af dedikerede integrerede crossmedia commerce platforme og et massivt software marked  til mobile løsninger og effektiv app udvikling er en håndsrækning fra den tekniske side.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>