Innovation i praksis – et kig bagom swCPHmedia – del 1

100 deltagere, 54 timer, 40 pitches, 12 teams, 5 vindere. Scenen var sat til en weekend i medieinnovationens tegn midt i april måned. En nedefra kommende iværksætterkultur med forretningsforståelse og evne til eksekvering viser vejen for fremtidens medielandskab.

Startup Weekend Copenhagen Media’ handlede ganske enkelt om at på en enkelt weekend gå fra spæd medie idé til gennemarbejdet koncept. 100 deltagere mødtes fredag, pitchede kort sine 40 løse idéer og stemte på de koncepter, deltagerne selv ønskede at gå videre med. Derefter dannes 12 teams, der henover weekenden   udviklede en forretningsidé med hjælp fra fagfolk og folk med entreprenør-erfaring.  De bedste idéer blev vurderet og kåret af dommere søndag aften og de vandt  priser, der hjalp dem videre med at udvikle og forfine forretningsplanerne.

Det meget kompakte og effektive forløb adskiller sig markant fra andre typer innovations initiativer og udviklingsprojekter. Mottoet ’No talk. All action’ illustrerer at dette ikke er en klassisk konference med talere, influenter og plads til beslutningstageres reflektion. Det handler om hands-on eksekvering.

Et workshop format med meget konkret output

Som vinderen af eventen udtaler: ” Normalt når man er færdig med et projekt sidder man med et eller andet langt Word dokument eller Power Point-præsentation. Her bygger folk løsninger, der rent faktisk virker og kan bruges, det er sindssygt imponerende, hvor meget folk har nået at bygge. Det er super fedt at være med til!” 

Eventens format medfører at idéerne på meget kort tid når markant længere end de typisk ellers ville gøre fordi energi, kompetencer og knowhow er samlet på eet sted. Man får simpelthen skudt raketten af sted med et brag!

Startup Weekend er et globalt koncept og på verdensplan har der været over 1000 tilsvarende arrangementer. Oftest er de åbne overfor hvilke ideer det skal være, andre gange har de temaer som f.eks. mobility, health eller education. I Danmark har der siden 2010 jævnligt været Startup Weekends  og der er foreløbig planlagt yderligere tre danske events i år.. Dog var dette første gang globalt, der blev sat fokus på mediebranchen, fordi vi mener at dette er netop hvad branchen har brug for.

Medier i forandring

Der er mange indsigtsfulde artikler som beskriver de traditionelle mediers udfordringer , så ingen er vel i tvivl om at vi står i et globalt paradigmeskift som radikalt påvirker alle aspekter af branchens forretningsmodeller radikalt. I de sidste 15-20 år har de danske medier  været igennem digital etablering, gratisaviser og paywalls mens især udefrakommende teknologi kraft  fra den amerikanske vestkyst i form af f.eks. Apple, YouTube, Google og Facebook har ændret markant ved brugeradfærd og medietilbud.

Medier vil fortsat være en værdsat og integreret del af menneskers liv, men naturligvis skal det også være rentabelt at arbejde med medier. De nye takter er at gå fra et rent publicistisk udsyn til en virkelighed hvor medieindhold, teknologi og forretningsmodel er integreret ekstremt tæt ind i hinanden.  Det var derfor også et af eventens centrale omdrejningspunkt at knytte de tre elementer fast sammen via tværgående faggruppers intensive samarbejde.

På koncept niveau handlede det mest af alt om at udnytte det potentiale  der ligger i krydsfeltet mellem indhold og teknologi, uanset om det er til gamle mediehuses fordel eller nye startups.

Mediebranchens fremtid kommer nedefra og op….

Medierne selv har jo længe set skriften på væggen, men flere efterspørger egentlig nytænkning i de traditionelle mediehuse. Studielektor på RUC, Mads Kæmsgaard Eberholst, siger: ”…problemet er, at de danske medier gør det, de altid har gjort. Blot i en mere radikaliseret form”   og Mads Vad Kristensen , fhv. Digital Director i Berlingske, skriver:  ”mange gode ideer går tabt fordi der desværre er flere som anser at forandringerne er trusler end de fortalere, som i stedet ser muligheder.

Ifølge Mikkel Rasmussen fra eCapacity  har mediebranchen den dårligste hit rate i forhold til skabe succes ud af innovationsprojekter. Han fortæller at ”branchen har en indgroet forståelse af, at 80 % af omsætning skulle komme fra radikal innovation, mens den resterende omsætning må komme fra projekter med fokus på inkremental forbedring af eksisterende forretning. Virkeligheden er den stik modsatte. 

En af events dommere, serieiværksætteren og investoren Martin Thorborg udtalte  at mediebranchens fremtid skal komme nedefra og ikke fra topledelsen. Netop fordi det er dér innovationen opstår og en af mentorerne, Henrik Rewes stemmer i     med at mediebranchen trænger til græsrødder og iværksætterkultur nedenfra. Forandringsledelse handler i vid udstrækning om at skabe nye kulturer, men det er også blandt de mest vanskelige opgaver i store traditionsbundne organisationer.

…og måske også med et bidrag oppefra og ned

Men der er også tegn på at topledelserne har en gryende forståelse for ovenstående.

En af de metoder, flere etablerede mediehuse selv er begyndt  at bruge, er at invitere iværksættere indenfor.  Dermed kan der både opstå et udbytterigt samarbejde og en positiv forandringskultur. Det er også en tanke som spirer i Danmark.

Det kræver naturligvis at topledelse involveres for at sikre forankring og implementering og at både organisation og startup nøje overvejer forholdet og finder frem til en fælles win-win løsning . Eventens dommer, Jan Lehrmann ser også muligheder i dette, men understreger vigtigheden af at der ikke sker en omvendt afsmitning, så de store mediehuses etablerede organisation ender med at hæmmer iværksætterne  paywall)

Startup Weekend Copenhagen Media som forandringsagent

They have pitched, voted and worked all weekend. Then they pitched their final version. And here – they are just waiting for the judges to come down from the VIP-suite. (foto: Ernst Poulsen)

Et af de mere langsigtede mål med eventen, og formodentlig det vigtigste, er netop at give eventens deltagere erfaring i iværksætteri og innovation, som de kan tage med sig fremover og som ambassadører sprede en ny kultur nedefra og op i deres organisationer eller anvende omkring egne projekter.

Frøene til denne nye kultur opstår i den nye energi og  inspiration som eventen genererer ved at knytte bånd på tværs af Startup-virksomheder, it-branchen, spilbranchen og de initiativrige folk, der findes rundt om i mediebranchen.

Mads Vad Kristensen skrev om eventen på sin blog: “I would be happy if it just created a wave; a new way of thinking, a gathering of people who think alike and who can share thoughts and inspire each other to either build on what’s created during the weekend or put a burner on getting more things to happen” 

Det er præcis den bevægelse, eventen håber at bedrage til. Nye tankesæt som vil brede sig som ringe i vandet i mediebranchen. Det, der altid kommer ud af en Startup Weekend, er helt ny læring og ny information, som er meget produkt rettet og innovativt. De passionerede deltageres oplevelser og erfaringer danner derfor en mere bestående effekt end de konkrete projekter, som ikke alle sammen når videre efter weekenden.

En sjov event at lave

Happy organizers: Signe Damgaard Jepsen, Nikolaj Opstrup, Johan Winbladh, Claus Pedersen Blicher and Ernst Poulsen. (Foto: Janne Aagaard)

Det koster meget tid  at få en Startup Weekend op at stå, især når ambitionsnivauet er højt, hvilket er påkrævet når målet er at påvirke en hel branche. Men det var også et projekt i medvind fordi tiden var moden til det. Det var ikke vanskeligt at stable et hold på benene, fordi branchen har brug for nye idéer og gerne nye virksomheder med en utraditionel tilgang. Desuden var det en rigtig sjov og festlig event , både at forberede og realisere. ’Have fun’ var et lige så gennemgående tema som ’All action’…

 

 

 

Læs også:

 

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>