Hvem skaber fremtidens medier? – swCPHmedia del 3

Deltagere fra mange faggrupper, miljøer og lande var med til at skabe dynamik, opbygge netværk og sikre nytænking. Men hvem var disse mennesker, som satte sig for at skabe nogle af fremtidens medier?

 

Former chief editor from Ekstrabladet.dk Geir Terje Ruud is coaching a group at Startup Weekend Copenhagen Media (Saturday). In the back row from the left: Morten Bonde (then guest-mentor Geir Terje Ruud, Anders from Grasp Magazine and mentor Maz Spork and Henrik Møller Rasmussen. In the front row Andreas Marckmann, Anders Laustsen and Olfert. (Foto: Ernst Poulsen)

Med 100 deltagere til eventen og 40  ideer ved første pitch, var det naturligvis kun en meget lille del af det danske startup miljø som var repræsenteret. I lyset af at iværksætterportalen amino.dk f.eks. har over 100.000 månedlige brugere og en database med 25.000 registrerede freelancere, er det danske marked af selvstændige erhvervsdrivende og startups temmelig stort.

Statistisk set bør der derfor næppe generaliseres bredt på eventens resultater. Derimod havde denne event jo et medie tema, hvorved der alligevel kan tegnes et billede af de talenter, der vil være med til at skabe fremtidens medie løsninger.

Målet var at få mange forskellige deltagere

Det ideelle mix ved en event som denne er at få en deltagerfordeling på omtrent 40% udviklere, 35% forretningsfolk og 25% designere. Det vil sikre at der laves veludførte og attraktive prototyper med solide forretnings modeller. Det var nogenlunde også denne fordeling, vi endte op med. En smule flere forretningsfolk og lidt færre designere, men tæt på.

Desuden var intentionen at der skulle være  et mix af deltagere fra både mediebranchen, iværksættermiljøet og studerende således at der opstod en dynamik, der hindrede vanetænkning og samtidig udvidede deltagernes netværk. Det blev også en meget alsidig forsamling, der deltog og på den måde oplevede det tætte, tværfaglige arbejde som byggede bro mellem de forskellige fagområder.

Hvem var med til at skabe fremtidens medieløsninger?

Der var tilsyneladende en markant forskel på den normale Startup Weekend deltager og dem der var med denne gang, skriver Trendsonline. Aldersfordelingen spændte fra 20 til 57 år med et snit på 31 år, hvilket åbenbart var  højere end tidligere. Desuden var en højere andel kvinder (22%)  og en usædvanligt høj andel førstegangsdeltagere (85%). Det hænger givetvis sammen med at iværksætteri er ret nyt for mediebranchen. Trendsonline fortsætter: “..mange er på jomfrurejse  ind i nyt univers, de vil savne og længes efter når de kommer tilbage til den normale dagligdag.”

Skønsmæssigt kom omtrent en tredjedel af deltagerne fra andre lande end Danmark, men det er ikke så usædvanligt ved disse events. Et af holdene bestod af 6 nationaliteter, hvoraf ingen var dansk, og det gav nogle problemer, da de var igang med en prototype på lokale nyheder omkring Sydhavnen. Det internationale islæt gavnede i høj grad eventen, da ambitionerne bestemt handlede om at medieprojekterne skulle have internationalt potentiale.

Working at midnight between Saturday and Sunday. Some of the groups didn’t get any sleep at all. (Sunday) – Foto: Ernst Poulsen

De studerende udgjorde 38% og kom fra alle former for studiemiljøer; CBS, DMJX, Ålborg Universitet, ITU og DTU. Iværksættermiljøet udgjorde omtrent også en tredjedel med repræsentanter fra igangværende  startups, serie iværksættere og freelancere indenfor både reklame, teknologi og konsulentydelser.

Den etablerede mediebranche udgjorde ca 20% spændende fra store koncerner som Berlingske , DR og TV 2 til nichemedier som korrespondenterne.dk og tendens.net. Endelig var der en gruppe fra så forskellige steder som Alm. Brand Bank , Microsoft og British Embassy.

På det faglige niveau sås tilsvarende variation. Naturligvis fandt vi fra mediebranchen både journalister, redaktører og kommunikationsrådgivere og fra iværksætterne kom founders, partnere og udviklingskonsulenter. For nogen var iværksætteriet endda så integreret en del af livsstilen at de beskrev sig selv som ’treasurer’ eller ’innovator’.

Teknologisk spændte det over f.eks. CTO’s, webudviklere, systemudviklere og IT arkitekter mens der fra forretningssiden kom projektledere, markedsanalytikere og rådgivere. Derudover deltog også en erhvervspsykolog, en PhD og en IT sikkerhedskonsulent.

Læs også:

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>