Case: Realisér løsningen på web og mobil med konsistent design (Voice del 3)

Byg et fleksibelt website på rekordtid som vil ændre udtryk mange gange undervejs. Skab et attraktivt og motiverende univers at gå på opdagelse i. Tilsæt nogle apps og sørg også for responsiv kompabilitet på tværs af iPad, web og mobil. Hele pakken skal have designmæssig sammenhæng og funktioner som fungerer på tværs.

 

Centrum for alle aktiviteter var programsitet med alt indhold (og annonceindtægter). Det skulle præsentere profilerne, nyhederne, musikken og alle aktiviteterne. Desuden skulle det fungere optimalt i tre væsensforskellige faser af programserien og med en forside som kunne tilrettelægges helt individuelt alt efter om det var før, under eller efter en udsendelse. Mange forskellige typer redaktionelt fokus altså.

 

Samtidig skulle det være kompatibelt med flere typer plugins (video playere, konkurrencer, feedback moduler, gallerier etc). Der skulle satses meget mere  radikalt på video oplevelser end tidligere med et motiverende videounivers der inspirerede til at gå på opdagelse. Med en hastigt voksende iPad udbredelse som var en ideel til videoforbrug, var kompabilitet et krav som derfor inkluderede både devicedetection og flere video transkodninger.

 

Endelig skulle de sociale medier integreres fuldt ud på hele sitet, så der nemt kunne kommenteres, likes og deles. Desuden skulle det hele være super let tilgængeligt for de redaktionelle medarbejdere som naturligvis skal bruge tiden på indholdsproduktion frem for teknik.

 

Læs mere tip: J.Boye om at gennemføre et succesfuldt web project

 

En løsning baseret på widgets og metadata

Det blev til en widgetbaseret wordpress løsning som var hurtig at møblere rundt på og tillod udvikling af unikke, tværgående funktionaliteter og nye påfund. Under tv udsendelserne fik twitterfeedet en central placering, så dialogen blev synlig og motiverende. Når der var live webtv, blev der indsat en live player i toppen, som straks efter udsendslen blev erstattet med de seneste nyheder, mest eftertragtede videoer og andre opfølgende aktiviteter. Meget effektivt, hurtigt og nemt.

 

Udbredt anvendelse af metadata sikrede at tingene krydsreferede på tværs af sitet, så en nyhed eller video med 2 givne deltagere både blev tilgængelig som seneste video på forsiden, på de to deltageres profilsider, i videogalleriet og måske hos den relaterede coach.  For eksempel i starten, når en coach valgte en deltager til sit hold, skulle der kun to CMS handlinger til for at den forberedte profilside blev publiceret, deltager og dommer knyttet sammen, indholdet sat på forsiden og team-widgeten opdateret med den nye deltager.

 

Læs mere: Byg Danmarks mest trafikerede site på kun 7 uger

 

Billige kinesiske iPhonecovers

For yderligere at motivere deltagerne til at være socialt aktive opstod ideen om at forsyne deres iPhones med et cover, der kontinuerligt gjorde opmærksom på den digitale del af projektet. Et sådant cover ville desuden være godt som marketings gadget og måske endda salgbart. Jeg forespurgte om custom design på et kinesisk site og fik 150 mails indenfor få timer.

 

Jeg havde åbenbart uvidende kontaktet det centrale eksportråd i et kinesisk plastikfabrik industricenter. 14 dage efter bestillingen ankom 500 fine covers til 5% af den danske pris. Teamet, partnere og alle andre var vilde med dem, så de forsvandt hurtigt. Ideen medvirkede helt sikkert til at deltagerne arbejdede aktivt med sine digitale liv samtidig med sang coaching.

 

Mobil og apps

De mobile tiltag skulle adressere både brugs situationen rundt om programmet (nyheder + video) og som second screen (profiler + musikinfo) under programmet. De skulle ligeledes rumme de sociale medier og have facebook og twitter integreret, ligesom live webtv streaming også skulle være mulig.

 

Det skulle være billigt og derfor uden fancy funktioner som integreret sms afstemning osv. Primært en designet skal med en intuitiv naviagtion, flydende reklamer og en masse feeds. Crosspromotion på web, i andre TV 2 apps og i tv skabte grundlag for en hastig udbredelse af de mobile tilbud.

 

Design og branding konsistens

Det var væsentligt at holde en ren designlinje som signalerede magi, musikalsk eventyr og oplevelser. Udgangspunktet blev designet fra de marketingskampagner, der lå forud for tv premieren og de ikoniserede features programmet anvendte (de karakteristiske stole, scene design osv.).

 

Alt dette skulle reformatteres til webdesign, mobildesign og tilstedeværelsen på Facebook, Twitter, iTunes, playlisterne og live webtv kanalen. Det blev også til facebook badges, iPhone cover, backstage miljøet, promotion skærme til publikum og flere andre ting. Genkendelighed er nøglen til at guide brugerne rundt.

 

Tekniske udfordringer i massevis

Indhold og teknologi hænger tæt sammen i en digital verden og er ofte genstand for uforudsete udfordringer. Allerede fra start var vi kontraktligt forpligtet til at udgive et promosite med en avanceret karaokemaskine fra en bestemt leverandør.  Udover at softwaren i sig selv udgjorde et betragteligt økonomisk indhug, var det heller kompatibelt med TV 2s eksisterende teknologi platforme.

 

Så det skulle sættes op helt fra bunden med nyt CMS, nye hostingaftaler og IT arkitektur og med ikke eksisterende ressourcer, da der var mange andre hasteopgaver i gang. Heldigvis er TV 2 befolket med rigtig mange velvillige, kompetente og effektive kollegaer, så promositet gik i luften midt i september 2011 efter kun 2 uger og levede frem til programstart i november, hvor det nye felksible site skulle overtage. Senere fulgte naturligvis mange andre tekniske udfordringer omkring feeds, format kompabilitet og en række software drillerier. Dem skåner jeg jer for.

 

Læs mere om erfaringerne fra ’Voice’ projektet:

del 1 – Vision og kickoff på et innovativt crossmedia projekt
del 2 – Skab en tværmediel strategi med engagement og involvering
del 3 – Løsningen realiseres på web og mobil med konsistent design
del 4 – Planlægning af touchpoints og unikt indhold
del 5 – Live eksekvering af fuldt integrerede crossmedia initiativer
del 6 – Succesfulde resultater og 5 gode råd til crossmedia projektledelse

Video (2 min) med intro til Voice konceptet og indblik i hvordan digital bruges i tv fladen (inkl. backstage rummet)

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>