Case: Planlægning af touchpoints og unikt indhold (Voice del 4)

Det krævede overblik og struktureret tilgang at sende danskerne rundt i de digitale kanaler på de optimale tidspunkter for at maksimere trafik og engagement. Planlægningen havde to indlysende afsæt, nemlig under tv programmet og i tiden mellem to udsendelser som hver fik udarbejdet en 3-trins model.

 

I praksis handlede det under udsendelsen om hvilke second screen tilbud som bedst kunne aktiveres. Det blev til en 3-fase model som fulgte den tv dramaturgiske udvikling i hver udsendelse.

 

I starten af et program skulle seerne gøres parate og opmærksomme på mulighederne. On screen promotion af mobil apps og eksponering af coach tweets kickstarter involveringen.

Under showet blev der ved dramaturgiske højdepunkter indsat opfordringer til debat og involvering på sociale medier samt mulighed for at lære sangene at kende. Det var relevant at trække på følelser og holdninger, mens det ikke gav mening at promote en web video, mens seerne var optaget af at se tv.

I afslutningen kom henvisninger til opfølgning på website, hvor highlights kunne genses og andet indhold som profilsider, konkurrencer og backstage video kunne udforskes for at forlænge oplevelsen.

 

Ugens forløb bestod ligeledes af tre faser med hver sit fokus:

  • Umiddelbart efter en udsendelse og dagen efter, handlede det om opfølgende historier, tilbageblik og opsamling på seer debatterne
  • I de mellemliggende dage blev der fokuseret på at holde et løbende flow af vedligeholdende nyheder og skabelse af debat og refleksion, mens næste udsendelse blev tilrettelagt og forberedt.
  • Op til næste udsendelse handlede det om forventningsopbyggelse, optakt, teasere og korte reviews på sidste uges begivenheder som kunne pege fremad.

 

Unikt videoindhold og musikfokus

Det var indlysende at indholdsproduktionen i øvrigt skulle centrere sig om deltagere og dommere og at disse skulle følges undervejs i processen for at nettet kunne tilbyde unik indsigt i personerne offstage og backstage.

En videoreporter blev derfor udstyret med en Voice-bil og farede land og rige rundt for at opbygge relation med deltagere og dommere og samle materiale sammen til senere publicering.

 

Da vi kontinuerligt ville drive folk til nettet og ikke altid vidste hvor videomaterialet endte, fik vi lavet nogle simple flytbare skilte stativer med url’en, som hurtigt blev en del af videokulisserne. Uanset om publikum så klip på youtube, facebook eller på andre kanaler, ville vi selv i fullscreen playermode kunne formidle url’en. Simpelt, billigt og effektivt.

 

Desuden var hele konceptet bygget op omkring musik og det mente jeg at der kunne gøres mere ud af end hidtil set. 2nd screen musikinfo (”hvad er det for en sang?”), lyttemulighed og salg. Desuden kunne det bruges til at fortælle om deltagerne, så de leverede 10 favoritsange hver, der blev til 40 playlister, der lå på en række webkanaler som kunne fungere i hele programrækkens levetid.

 

Den digitale indholds produktion (nov 2011-feb 2012)

Omfanget er estimeret, da præcis optælling ikke altid var mulig at foretage

  • Ca 150 nyhedsartikler
  • Ca 200 unikke video indslag = ca 13 timer
  • Ca 120 tv highlight klip= ca 4 timer
  • 19 hele tv shows lagt på TV 2 Play = ca 16 timer
  • 15  live backstage webtv udsendelser = ca 5 timer
  • Ca 200 publicerede  seer ’karaoke’ videoer (online audition)
  • Ca. 200 fotos i billedgallerier
  • 44 profilsider med billeder, bio, gæstebog , social medie integration m.m.

 

Læs mere om erfaringerne fra ’Voice’ projektet:

del 1 – Vision og kickoff på et innovativt crossmedia projekt
del 2 – Skab en tværmediel strategi med engagement og involvering
del 3 – Løsningen realiseres på web og mobil med konsistent design
del 4 – Planlægning af touchpoints og unikt indhold
del 5 – Live eksekvering af fuldt integrerede crossmedia initiativer
del 6 – Succesfulde resultater og 5 gode råd til crossmedia projektledelse

Video (2 min) med intro til Voice konceptet og indblik i hvordan digital bruges i tv fladen (inkl. backstage rummet)

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>