Case: Eksekvering af fuldt integrerede live crossmedia initiativer (Voice del 5)

Alle ambitioner og initiativer skulle gå op i en højere enhed under live udsendelserne, hvor de digitale kanaler og broadcast skulle spille tæt og synligt sammen både indholdsmæssigt og teknisk. Der skulle undervejs være plads til begejstring og kreative indspark samtidig med en målrettet styring med kommerciel værdiskabelse. Altså, en motiverende balancegang med fokus på resultater.

 

Umiddelbart bag scenen var der et stort backstagerum, hvor deltagerne kunne hænge ud med hinanden og varetage sine sociale medier løbende. De redaktionelle TV 2 medarbejdere som varetog website og sociale kanaler var helt inde i rummet og kunne dermed følge begivenhederne tæt. Desuden ville rummets aktiviteter indgå som del af tv udsendelsen, hvor det blev seernes talerør som fik fokus.

 

Der blev også live transmitteret backstage på nettet rundt om tv udsendslerne. Tre gange hver aften: som optakt, i pausen mellem show og afgørelse samt efter afgørelsen. Med reportere inde i rummet, på scenen og blandt publikum blev det et omfattende set up. Forsøget ville vise i hvor høj grad det var muligt at få seere til at skifte frem og tilbage fra tv til web for at få den fulde oplevelse af begivenhederne. Udover et tæt samspil mellem kanalerne skulle webTV derfor også være af en ordentlig kvalitet, så det ikke blev oplevet som en discountløsning, der i sidste ende kunne have negativ effekt på brandværdien.

 

 

Alle kunne følge med i kommentar strømmen

En vigtig del af rummet var skærme, der løbende viste de kommentarer, som kom ind på de sociale medier. Dermed kunne både team og deltagere følge helt med i stemningen i stuerne. En stor lysavis viste repræsentative kommentarer mens hele kommentar strømmen rullede henover store fladskærme. Når en deltager havde optrådt blev nøgleord fra det relevante tidsrum sendt op på en wordcloud som gav et samlet stemnings overblik og vurdering. En graf viste hvor stor aktivitet der var i stuerne ved at måle antal kommentarer minut for minut og illustrere det som en graf.

Tilsammen gav det et godt overblik og skabte fundament for gode debatter og interview oplæg undervejs, da løsningen var ren webbaseret og derfor også kunne tilgås af hele produktionesholdet på deres egne tablets. Dermed var alle konstant opdaterede uanset om de var i en OB vogn, på scenen eller andre steder. Det betød at der kunne bygges stærke indholdsmæssige broer fra scenen til backstagerummet.

 

Den tekniske løsning blev bygget fra bunden

Der findes en mængde udbydere af software som kan realisere sådanne tiltag, men det var økonomien ganske enkelt ikke til. Desuden er det karakteristisk at de fleste leverandører sælger løsninger som langt overstiger behovet og tilmed kan være omstændige at sætte sig ind i når tiden er knap. Derfor endte det med at det hele blev bygget fra bunden. Non nonsense, simpelt, billigere og bedre. 

Et system scannede konstant alle kanaler på facebook og twitter for nye opdateringer og præsenterede disse i flere feeds og interfaces:

  • Det første feed medtog samtlige kommentarer. Disse blev dernæst sendt direkte ud på en skærm som en løbende liste, der blev opdateret hver 10 sekund. Samtidlig blev de præsenteret i et redigeringsinterface, hvor stavefejl kunne rettes og med en enkelt checkboks blev de valgte beskeder sendt ud til lysavisen.
  • Det næste feed var filtreret på bestemte afsendere (VIP-liste), da disse kunne være særligt interessante. Det blev sendt direkte til en skærm.
  • Det tredje up scannede alle kommentarer, filtrerede hundredevis af forudbestemte fyldord fra og præsenterede resten i et interface sammen med antallet af ordets forekomster. Det skulle bruges til wordcloud. Her var det muligt at fjerne ord som f.eks. af etiske grunde ikke skulle se dagens lys samt at sætte et givent tidsinterval, så kun ord der var tikket ind i de seneste X minutter blev taget med. Jo flere forekomster af et ord, jo større tekst i wordclouden.
  • Endelig målte systemet antal kommentarer pr. minut og præsenterede dem som data, der blev omsat til en grafisk fremstilling. Det var tydligt at se når det kogte i stuerne og når der var ro.

Redaktionelt overblik og styring

Alt blev præsenteret browserbaseret, så for hver tv skærm i rummet stod en PC med browser i fuldskærms mode og derfor var det også nemt at skifte visning på de enkelte skærme, når der var behov for det. Indimellem blev der f.eks. også vist polls, resultater, slides eller andre ting som gav indholdsmæssig mening i givne situationer. Det redaktionelle overblik var en effektiv, men tyggegummiagtig løsning med en masse åbne vinduer som tillod:

  • Overvågning af website forside med TV signal og indhold (dvs. forudse opståede behov)
  • WordPress interface til webside (møblere om på widgets undervejs)
  • Interface til wordcloud (skulle opdateres løbende)
  • Interface til lysavis (løbende udvælgelse og kvalitetstjek af kommentarer)

 

Læs mere om erfaringerne fra ’Voice’ projektet:

del 1 – Vision og kickoff på et innovativt crossmedia projekt
del 2 – Skab en tværmediel strategi med engagement og involvering
del 3 – Løsningen realiseres på web og mobil med konsistent design
del 4 – Planlægning af touchpoints og unikt indhold
del 5 – Live eksekvering af fuldt integrerede crossmedia initiativer
del 6 – Succesfulde resultater og 5 gode råd til crossmedia projektledelse

Video (2 min) med intro til Voice konceptet og indblik i hvordan digital bruges i tv fladen (inkl. backstage rummet)

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

*

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>